Saturday, January 11, 2014

XIV - Dubai metroo, tagasireis, kokkuvõte.

Reisi viimane päev.

Istanbul, Atatürk'i lennujaama transiitala - ruumi jagub kõigile ja elu kihab 24-7-365.


(Reisi viimasel päeval kaamerad istusid suhteliselt rahulikult kotis, noppisin siia pilte tervest reisist)

Dubai Marina lõunapoolt nähtuna (veidi "keerdus" (Cayan Towers) hoone vasakul reedab asukoha - alguses ei osanud seda vaadatagi). Üldiselt on enamus torne 70+ korrust ja 300+ meetrit ning kraanade hulga järgi arvates ei ole need mitte viimased tornid, mis Dubaisse (või mõnda muussee UAE suurlinna) kerkivad.


Aeg kohvrid valmis panna ja suund Dubai lennujaama peale võtta. Kuhu kadus kaks nädalat ja miks nii kiiresti? Kindlasti jõuab selle üle mõtelda pimedatel talvekuudel Eestis.

Mootorrattureid nägime lõppkokkuvõttes üsna vähe, nii et olgu see esimesel päeval üles võetud fanaatik veelkorra siin lähemalt presenteeritud :)


Abu Dhabi "päikesetundlikud" kaksiktornid (Al Bahar Towers), nimetame neid ka "käbitornideks" - pealmised paneelid on ehitatud nii, et kui päike peale paistab, siis paneelid sulguvad (hoiavad jahedust); varjualas lähevad paneelid jälle "väikeseks", st näed jälle välja ja kuumust ei pea enam kartma :) Veidi on selle süsteemi toimimine ka fotol näha.
Tagasitee on identne siiatulekuga - kõigpealt 160km maanteesõitu, siis Dubai-Istanbul; mõned tunnid ootamist ja Istanbul-Tallinn. Dubais on taas mõned tunnid aega parajaks teha. Kuna me transiittsoonis piiratud ei ole, võtame ette väikese linnatripi metrooga (Dubai metroo - pikim mehitamata raudtee maailmas. Juhti ei ole, tahad mine metroo ninasse ja vaata välja esiaknast).

"Tavalised" pühakojad on Suure Moshee varjus vaat et liiga vähe tähelepanu saanud. Siin on üks näidis, Abu Dhabi lähedal suunaga Dubai suunas (Sakhboot Mosque, Yas Island'ilt ca 12km Dubai suunas).


Ka see hoone - Burj al Arab - vajaks ehk veelkord esiletoomist - on ju tegu ühe tänapäeva arhitektuuri tippsaavutusega. Täpsemalt saab vaadata siit.
Metrooliin kulgeb piki põhimaanteed (Sheikh Zayed Road) mitmekümne kilomeetri ulatuses. Mida kesklinna suunas, seda rohkem on rahvast pardal - peamiselt töölised-teenindajad, seega India-Hiina-Filipiinide rahvas. Kuna on pidustused, on metroo eriti rohkelt täis - vaata ise, kuidas ellu jääd :) Metroo ise on uus, kena, jahutatud (liigagi), pealesaamine on kiire ja loogiline, jaamad kaasaegsed ja kenad (WC igas jaamas). Alustame enda teekonda lennujaamast ja sihtpunktiks on Emirates Mall (taas üks hiiglasuur kaubanduskeskus) - 35minutit sõitu ja kohal (Google maps näitab distantsiks autoga ca 27km ja sõiduajaks 24minutit - seda siis peatusteta maanteel).

Vaade automatiseeritud metroojaamale maanteelt mööda sõites. Nagu Dubais kombeks, on ka see projekt väga suurejooneline.


"Uue vana" või "vana uue" laevukesega saab lõbusõitu teha Dubai Marinas.
Emirates Mall ise on nagu üks kaubanduskeskus ikka - sedakorda lihtsalt (pidustuste tõttu) väga-väga rahvast täis, satume sinna just tipptunnil õhtul 20-21 paiku. Toidupoest mõnd võileiba ja näksi valides ja kassajärjekorda asudes asume vestlema ühe egiptlasega, kes eksperdina siin töötab ning soovitab samuti siiakanti tööle tulla - olevat head palgad, tingimused, jne. Meie ees on kaks noort pereisa, käes tahvelarvutid lastele; "maksab ainult 60 euri tükk" ütlevad nad, "aastapäeva pidustuste puhul head hinnad"; mõlemal näpus kaks tahvelarvutit.

Niiviisi sulanduvad Dubais uus ja vana (vanem?) arhitektuur. Keskel taustal Emirates Towers, mõlemad taas küllalt kõrged hooned. Kui üldse hakata mõttega vaatama maailma kõrgeimate hoonete nimekirja, siis mis selgub? Maailma 50-st kõrgeimast ehitisest asub AÜE-s 13, sellele saab vastu vaid Hiina (15). Dubai arhitektuuriga kipub asi olema sama, mis Abu Dhabis, see siin kõik paistab olevat alles algus.


Hiigelhoone keskel asuvas aatriumis tutvustatakse Dubai uut tulevikuprojekti - Falcon City - järjekordne üle mõistuse ulmeprojekt - nimelt soovitakse ehitada teemaparki, kus on maailmaimed kõik ühes kohas täissuuruses, sh Egiptuse püramiidid, Eiffeli torn, Taj Mahal, jne-jne jne. Nagu ei oleks muudest #1 nähtustest Dubaile juba küllalt.

Mahutaks siia ka veel ühe foto Suurest Mosheest - see on suurim kroonlühter (foto otse alt), mis sääl hoones on, kaaluga ei rohkem ega vähem kui 7 tonni. Vaatasin mustrit tükk aega ja hakkasin lõpuks inimesekujusid nägema :) Või on need piparkoogimehikesed seal ääres?.. Idee poolest ei tohiks ükski muster-kujund siin midagi maiset meenutada - kõik ikka geomeetria ja fantaasia..


Tagasitulles on rahvast metroos veeeel rohkem. Ajame juttu kahe India härraga, kes aastaid juba Dubais töötavad. Üldiselt on nad eluga rahul - kuigi Singapuris oli parem, arvab neist üks. Samas Singapuris olevat raskem tööd leida, kui Dubais. Igaljuhul ei tea nad (jälle) Eestist suurt midagi - teeme neile kiirkursuse + õpetame mõned sõnad meie keeles (tere, head-aega, aitäh). Sellised vestlused kohalike (niivõrd-kuivõrd) elanikega on väga lahedad.

Siia kaks pildikest, mis ehk veidi annavad aimu kohvikultuurist Araabia poolsaarel. Ülemisel pildil on juttu sellest, mida arvasid kohvist vanada araablased ;) alumisel juba täpsemad juhendid, kuidas valmistada kohvi emiraatide moodi. Kaubanduses oli kohvivalik pigem kesine, ja kohvioa hind suhteliselt sarnane (või kallim), kui Eestis.


Lennujaamas tagasi olles märkan, et meie laagripaik on täpselt miskit sorti riigiasutuse vastas. Astun sisse ja küsin, kas valitsusele tänukirja saaks saata? Vaidlevad tükk aega, tahavad esialgu infoletti mind saata, kuid siis on järsku nõus, kuna Ahmed tulevat pärast läbi kirju viima. Nõndaks kirjutan vabas vormis tänukirja šeigihärrastele - ei tea kas vastus ka kunagi tuleb? :-)

Araabia Ühendemiraatide lipp. Esimese hooga arvaks, et roheline on islamivärv, punane ja valge on Abu Dhabi lipuvärvid, must sümboliseerib musta kulda - naftat; samas selle kohta lähemalt uurides on tõlgendusi palju, miks mitte ka näiteks see - Link - lipp ise on kasutusel aastast 1971 ja koloratuur sarnane paljudele teistele araabiariikidele.


Keskkööl saame pagasid antud - sumadanid on prisked nagu sügisesed oravad, mahume siiski kaalupiiridesse. Turvakontroll ladusalt. Passikontroll samuti - ametnikud on taas kõik üliviisakad, lisaks tavapärasele tervitusele on neil südameasjaks küsida kuidas meil läheb ja kuidas me rahul olime külastusega AÜE-sse. Väga lahe. Lend Istanbuli läheb alles kl. 3.35. Kes üleval jaksavad olla, manustavad rahumeeli hommikusööki, mida Turkish Airlines helde käega pakub. Maandumine sujuvaim, mis üldse olla saab. Et oleme 3000km põhjapoole lennanud, sellest annab märku temperatuur Atatürk'i lennujaamas - vaid +5c.

Üks värskemaid projekte Abu Dhabis on World Trade Center - palju äripinda, kaubanduskeskus, turg. Hooneid (lainelised, "äralõigatud pliiatsid") on kolm, üks ülipikk (võrrelge muu linnaga), teine pikk, kolmas "tavaline". Guugeldasin nende hoonete kohta päris rohkelt, otsing tõi esile rohkelt 3D-renderdusi selle linna tulevikuvisioonidest ning selle põhjal võib küll ütelda, et see siin kõik on alles algus :) Pikim hoone peaks olema 381m kõrge ja 88 korrust - hetke kõige kõrgem hoone Abu Dhabis (wikipedia ei ole enda andmebaasi veel uuendada jõudnud).


Hommik Türgi transiittsoonis tervitab meid magusa kohvi-parfüümi-lennujaama lõhnaseguga. Pilgutame magamatusest paistes silmi esialgu Nero kohvikunurgas, seejärel Starbucksi kulunud diivanil (mille eeliseks on toitepesad telefonidele/arvutitele). Kell kaheksa hommikul käib elu juba täie hooga, sh üle-lennujaamaline võistlus, kelle poes on kõige valjem muusika. Lend Tallinna kulgeb viperdusteta - vahepeatust sellel suunal ei ole, nii et kogu 2000km saame ühe hooga. Kodu tervitab meid nn suusataja kehva standardilmaga - hall, sombune, +3c, veidi vihma, tänavad porised-lörtsised :) .. Niisugune oli reis seekord.

See on tavaline Abu Dhabi linnapilt. Mitu lippu on akendel ja rõdudel? :)


Kui te mäletate meie korteriperemehe pilku reisi alguses, siis.. siin on see juba oluliselt tüdinenum, kui kahe nädala eest :) Ka ei ole ta mitte vaevaks võtnud end millimeetritki liigutada :)

No comments:

Post a Comment